Schrijfdans groep 1 t/m 4

Dit jaar gaan we in de groepen 1 t/m 4 verder met schrijfdans onder leiding van juf Tineke, die de opleiding inmiddels heeft afgerond.

Juf Tineke vertelt er meer over:

Wat een geluk dat we in de groepen 1 tot en met 4 kunnen werken met deze methode.  Nu al, en we zijn pas 3 weken op weg, is direct duidelijk hoeveel lol deze methode met zich meebrengt.

Bij schrijfdans praten we van schrijfbewegingen, omdat bewegen ruimte vrij maakt. We slijpen de basisbewegingen in op muziek en daaruit volgen op den duur als vanzelf de cijfers en letters. Dat maakt het ook mogelijk om dit naast de bestaande schrijfmethode te gebruiken. Het bewegen staat voorop en de vormen komen later.

Het mooie daarvan is ook dat het altijd goed is. Kinderen doen niets fout en dat maakt ze vrij om hun eigen draai en zwaai te vinden.

“Klinkt mooi”, hoor ik je zeggen, “maar wat doe je dan??”

We doen ontzettend veel in de tijd dat we schrijfdans hebben. Elke groep (of een deel daarvan) heeft om de week een schrijfdans moment met mij. De andere week krijgen ze een opdracht mee die ze zelfstandig in de klas kunnen doen. Op die manier doen ze wekelijks iets met schrijfdans en worden de leerkrachten op die momenten in hun werkdruk verlicht en hebben zij even wat extra tijd voor een deel van de groep.

We werken met scheerschuim, glijverf(beetje afwasmiddel erin en het werkt heerlijk op de tafel), schelpenzand in dienbladen, wasco, kleurpotloden, natte sponzen en vingers en krijtjes.

Zeker de eerste groepen werken we met name met sensomotorisch materiaal. Maar ook de kleurpotloden en wasco’s worden veel gebruikt.

Kijk niet vreemd op als er thuis ineens vulkanen, pannenkoeken mandala’s of draaimolens “geschrijbelt” worden.  Vooral als de kinderen ontdekken dat we de vormen over en over  steeds weer tekenen, en als ze dat met verschillende kleuren doen er prachtige regenboogtekeningen ontstaan, gaan kinderen dit vaker herhalen.